
Terapia Integracji Sensorycznej u dzieci i młodzieży ze spektrum autyzmu
Diagnoza, postępowanie terapeutyczne oraz efektywna komunikacja
3 czerwca 2023
Patronat




Nowości w tegorocznej edycji!
- 4 panele tematyczne + 1 panel specjalny + 2 warsztaty
- Premiera! Sensobook w pracy z dziećmi z ASD
- Konkursy z atrakcyjnymi nagrodami
- Case study – analiza przypadków z gabinetu terapeuty SI
- Sesje Q&A z najlepszymi ekspertami-praktykami
DOWIEDZ SIĘ, JAK WYKORZYSTYWAĆ W PRAKTYCE WIEDZĘ Z DZIEDZINY SI, ABY PROWADZIĆ SKUTECZNĄ TERAPIĘ!
Prelegenci


dr Alicja Puścian
Neurobiolożka behawioralna. Laureatka Nagród Młodego Naukowca Roku Polskiego Towarzystwa Badań nad Układem Nerwowym i European Brain and Behavior Society i Fulbright STEM Impact Award.
W pracy badawczej koncentruje się na relacji pomiędzy mózgiem a zachowaniem, szczególnie w kontekście emocji, motywacji i interakcji społecznych, wykorzystując wiedzę z zakresu psychologii, biologii i analizy behawioralnej.
Obecnie jest zaangażowana w projekt BRAINCITY, w którym bada jak w mózgu kodowane są więzi społeczne. Prace naukowe dotyczące roli plastyczności neuronalnej w zachowaniu oraz jej deficytów obserwowanych w zaburzeniach takich jak autyzm czy depresja publikowała w czołowych czasopismach naukowych m.in. w Molecular Psychiatry, Cell Reports i eLife.
Otrzymała wyróżnienia od licznych międzynarodowych organizacji naukowych m.in. International Brain Research Organization, Institute of Electrical and Electronics Engineers i European Science Foundation. Jest członkinią stowarzyszeń naukowych, m.in. Federation of European Neuroscience i amerykańskiego Society for Neuroscience.
Od początku kariery aktywnie działa na rzecz społeczności naukowej, angażując się w działania pro-równościowe i mentoringowe m.in. w organizacjach Women in Science na Uniwersytecie Yale oraz Women for Science w Instytucie Nenckiego.
Zaangażowana w liczne inicjatywy popularyzatorskie, w tym tworzenie filmów edukacyjnych dla polskiego oddziału Khan Academy.


dr n. med. i zdr. Mirosława Bloch
Pedagog specjalna, fizjoterapeutka, specjalistka w dziecinie diagnozy i terapii SI. Założycielka i prezeska stowarzyszenia pomocy dzieciom z autyzmem SENSE.
Prowadzi szkolenia oraz wykłady z zakresu Integracji Sensorycznej m.in. na uczelni Collegium Balticum Akademia Nauk Społecznych oraz na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie.
Jest certyfikowaną trenerką ASI Therapyoriginal oraz diagnostą zaburzeń procesów integracji sensorycznej przy użyciu testów EASI wydanego przez Intenational Coalition of Education in Ayres Sensory Integration. Absolwentka Uniwersytetu Szczecińskiego, na którym ukończyła studia z pedagogiki rewalidacyjnej.
Stopień doktora nauk medycznych i zdrowia uzyskała na Pomorskim Uniwersytecie Medycznym w Szczecinie na Wydziale Nauk o Zdrowiu.


Paulina Zawadzka
Pedagog specjalna, terapeutka integracji sensorycznej, trenerka szkoleń dotyczących spektrum autyzmu.
Absolwentka Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej na kierunku pedagogika specjalna i pedagogika wczesnoszkolna oraz Wyższej Szkoły Psychologii Społecznej na kierunku „Od badań mózgu do praktyki psychologicznej”; założycielka oraz prezeska Fundacji ARTONOMIA http://www.artonomia.org, współzałożycielka i współautorka bloga „Autonomia- autyzm blog” www.autyzm-blog.pl.
Doświadczenie zdobywała podczas pracy z dziećmi i dorosłymi z autyzmem w ośrodkach terapii, środowisku domowym, przedszkolu i szkole, w organizacjach zajmujących się terapią autyzmu w Wielkiej Brytanii, Grecji, Portugalii, Stanach Zjednoczonych, Ameryce Środkowej.
Była prelegentką na konferencjach oraz prowadziła szkolenia dot. rozwoju dziecka i autyzmu w Polsce, Meksyku i Stanach Zjednoczonych.


Agnieszka Lemańska
Pedagog specjalny, logopeda, terapeuta integracji sensorycznej.
Od ponad 20 lat zgłębia tajniki autyzmu pracując z dziećmi ze spektrum w Polsce i za granicą; właściciel i założyciel Centrum Twórczego Rozwoju Dziecka „Kleks”; współpracuje z Warszawskimi uczelniami, prowadząc zajęcia dydaktyczne dla studentów m.in. na Akademii Pedagogiki Specjalnej im. M. Grzegorzewskiej, Uniwersytetu SWPS, Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego.
Od kilku lat aktywnie współpracuje z ośrodkami terapeutycznymi i placówkami edukacyjnymi na terenie Rosji, Kazachstanu i Ukrainy, prowadząc szkolenia dla specjalistów i konsultacje dla dzieci z wyzwaniami rozwojowymi.


dr Ewa Bartelmus
Wykładowca anatomii, ginekologii i położnictwa w fizjoterapii, masażu. Autorka książki ,,Masaż w pediatrii – praktyczny przewodnik dla terapeutów”.
Wykładowca : Ontogenzy układu taktylnego, personalizacji algorytmu postępowania w zaburzeniach układu dotykowego, podstaw fizjoterapii w logopedii, podstaw programowania postępowania terapeutycznego w pediatrii, korekty wad postawy, anatomii, ginekologii i położnictwa w fizjoterapii, masażu.
Wykładowaca Akademicki: Awf Katowice, Wyższa Szkoła Edukacji w Sporcie – Centrum SI Warszawa, Wyższa Szkoła Humanitas w Sosnowcu.
Dyrektor i właściciel Pracowni integracji sensomotorycznej Trybik.
Jest autorem książek „Dziecko z zespołem Aspergera” oraz „Integracja sensoryczna każdego dnia”.
Na co dzień zajmuje się diagnozą i terapią osób z ASD.
Założyciel i koordynator działań wspierających rozwój dzieci z ASD Fundacji Metasensoria.
Właściciel i Redaktor naczelny wydawnictwa TOBE.
Właściciel oraz wykładowca Centrum Edukacji ,,Bartmaj,, wspierającego rozwój Fizjoterapeutów i masażystów w praktyce.
Wykładowca Fundacji Incorpore Katowice Ekspert z zakresu stymulacji dotykowej.
Autorka i prelegent licznych konferencji oraz publikacji naukowych dotyczących położnictwa i pediatrii.
Autorka książek ,,Masaż w pediatrii – praktyczny przewodnik dla terapeutów”, „Masaż i inne techniki manualne stosowane u dzieci w zaburzeniach sensorycznych”
Program konferencji
Konferencja 9:00-16:00

dr Alicja Puścian
W tej części przedstawimy najnowsze trendy w badaniach naukowych dotyczących spektrum autyzmu. Prelegentka opowie o eksperymentach prowadzonych w wiodących światowych ośrodkach naukowych pozwalających zrozumieć biologiczne podłoże tego zaburzenia, w tym o swoich badaniach nad opracowaniem eksperymentalnej terapii celowanej autyzmu.
Podczas wykładu dr Puścian wyjaśni, w jaki sposób studiuje się mechanizmy molekularne i neuronalne autyzmu oraz jak dzięki badaniom laboratoryjnym możemy lepiej zrozumieć różnice indywidualne w objawach u pacjentów.
- NEURO NEWS Znaczenie badań z wykorzystaniem mysich modeli autyzmu w zrozumieniu podłoża biologicznego tego zaburzenia
- NEURO NEWS Eksperymenty pokazują, że molekularna celowana terapia autyzmu jest możliwa
- NEURO NEWS Fuzja najnowocześniejszych metod neuronauki pozwala na opracowywanie nowych podejść terapeutycznych
- SESJA Q&A Wszystko co chcesz wiedzieć o naukowych badaniach nad autyzmem

dr n. med. i zdr. Mirosława Bloch
W tej części skupimy uwagę na złożony proces diagnostyczny dziecka do 12 roku życia z zaburzeniami ze spektrum autyzmu. Pokażemy jak różni się podejście i sposób diagnozowania pacjenta w zależności od jego wieku. Zaprezentujemy narzędzia diagnostyczne m.in. testy południowo-kalifornijskie, SIPT oraz EASI.
Omówimy jak rozpoznawać potrzeby i możliwości środowiska rodzinnego dziecka oraz jak powinna przebiegać współpraca pomiędzy rodzicami, szkołą a specjalistami, którzy uczestniczą w procesie diagnozowania pacjenta.
Prelegentka przedstawi wyniki badań na temat skuteczności terapii SI u dzieci w spektrum autyzmu w oparciu o swoją pracę badawczą.
- Z jakich narzędzi diagnostycznych korzystać podczas diagnozy dziecka z podejrzeniem ASD? - m. in. obserwacja kliniczna, testy południowo-kalifornijskie, SIPT, EASI.
- Diagnoza zaburzeń procesów integracji sensorycznej dziecka z zaburzeniami w spektrum autyzmu - jak przeprowadzić proces diagnostyczny dziecka do 3/4 roku życia oraz dziecka do 12 roku życia?
- Efektywna współpraca z rodzicami, szkołą oraz z innymi specjalistami uczestniczącymi w procesie diagnozy dziecka w spektrum autyzmu.
- SESJA Q&A dedykowana konkretnym przypadkom

Paulina Zawadzka
W tej części skupimy uwagę na postępowaniu terapeutycznym z wykorzystaniem Treningu Umiejętności Społecznych. Omówimy jakie znaczenie ma rozwój sensoryczny w kontekście komunikacji oraz budowaniu relacji dziecka i nastolatka w spektrum autyzmu. Pokażemy jak ważna w rozwoju umiejętności społecznych i emocjonalnych jest świadomość własnego profilu sensorycznego oraz dieta sensoryczna. Zaprezentujemy przykłady wykorzystania integracji sensorycznej podczas turnusów TUS, zajęć grupowych oraz terapii indywidualnej na podstawie doświadczeń prelegentki.
- Świadomość własnego profilu sensorycznego i dieta sensoryczna, jako szansa na rozwój umiejętności społeczno-emocjonalnych
- CASE STUDY: Przykłady wykorzystania integracji sensorycznej podczas zajęć rozwijających kompetencje społeczne z praktyki terapeutycznej
- CASE STUDY: Redukcja lęku i stresu - wykorzystanie terapii integracji sensorycznej w pracy z emocjami i ciałem pacjenta
- SESJA Q&A dedykowana konkretnym przypadkom

Agnieszka Lemańska
Przyjrzymy się najczęstszym „grzeszkom” terapeuty SI w kontekście planowania i prowadzenia zajęć terapeutycznych. Omówimy proces efektywnego konstruowania sesji terapeutycznej dla czterech głównych profili sensorycznych wg W. Dunn: niski próg pobudzenia typ bierny i aktywny, wysoki próg pobudzenia typ bierny i aktywny.
- CASE STUDY: „Wrażliwiec” w gabinecie terapeutycznym.
- CASE STUDY: „Czuciowiec” w gabinecie terapeutycznym.
- CASE STUDY: „Unikacz” w gabinecie terapeutycznym.
- CASE STUDY: „Poszukiwacz” w gabinecie terapeutycznym.
- SESJA Q&A: dedykowana konkretnym przypadkom

Agnieszka Lemańska
Podczas panelu specjalnego omówimy temat związany z językiem, którym mówimy o osobach ze spektrum autyzmu. Pokażemy dlaczego komunikacja inkluzywna jest ważna i jaki jest jej cel?
Wyjaśnimy dlaczego nie powinniśmy mówić „autystyk” oraz z jakich powodów osoby w spektrum autyzmu nie chcą być określane mianem „osób wysokofunkcjonujących”?
- Jak osoby neuronietypowe mogą odbierać słowa osób neurotypowych?
- Dwa podejścia: identity first (najpierw tożsamość) oraz person first (najpierw osoba)
- SESJA Q&A: dedykowana konkretnym przypadkom
Warsztaty
16:30-18:30

Metody i techniki manualne regulujące nastrój emocjonalny dzieci z ASD
W czasie 2-godzinnego warsztatu omówione zostaną sprawdzone metody i techniki manualne regulujące nastrój dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu. Zaprezentujemy technikę relaksacyjną z dostosowaniem do pacjentów z ASD. Przećwiczymy masaż regulujący napięcia w ciele oraz poprawiające samopoczucie dziecka z nadwrażliwością i podwrażliwością sensoryczną.
- Jak wspierać samoregulację ciała i umysłu dziecka z zaburzeniami w spektrum autyzmu?
- Praktyczne wskazówki do pracy z ciałem dziecka w spektrum autyzmu
- ĆWICZENIA: Trening progresywny Jacobsona w pracy z pacjentem z ASD
- ĆWICZENIA: Masaż regulujący napięcia nerwowo-mięśniowe oraz nastrój dziecka z zaburzeniem modulacji (nadwrażliwość i podwrażliwość)

Trening Umiejętności Społecznych dla dzieci z zaburzeniami ze spektrum autyzmu w pracy terapeuty Integracji Sensorycznej
W czasie 2-godzinnego omówimy podstawowe cele i zasady, którymi należy kierować się podczas prowadzenia Treningu Umiejętności Społecznych z dziećmi z ASD. Pokażemy w jakim trybie powinny być prowadzone zajęcie grupowe i indywidualne. Zaprezentujemy obszary i strategie pracy terapeutycznej z pacjentami z zaburzeniami SI ze spektrum autyzmu.
- Jakie są cele i zasady realizowania Treningu Umiejętności Społecznych z pacjentami w spektrum autyzmu?
- Zajęcia grupowe - zasady tworzenia i prowadzenia grupy TUS
- Kształtowanie i rozwijanie umiejętności społecznych - obszary pracy terapeutycznej
- ĆWICZENIA: Trening Umiejętności Społecznych - zajęcia grupowe
- ĆWICZENIA: Trening Umiejętności Społecznych w formie indywidualnej
Co wyróżnia nasze wydarzenie?
Eksperci pokażą wypracowane przez lata metody diagnostyczne i terapeutyczne na konkretnych przypadkach zaburzeń, pod ich okiem przećwiczysz metody pracy takie jak m.in. komunikacja inkluzywna, TUS, które wdrożysz do swojej praktyki
Podczas Kongresu swoją wiedzą i praktycznym doświadczeniem wynikającym z długoletniej praktyki terapeutycznej podzielą się m.in.: dr Alicja Puścian, dr n. med. i zdr. Mirosława Bloch, dr Ewa Bartelmus, Paulina Zawadzka, Agnieszka Lemańska. Dostarczymy Państwu najnowszą wiedzę w oparciu o praktykę wielu specjalistów!
Eksperci zainspirują do poszerzania horyzontów i w szerokiej perspektywie przedstawią aktualne podejście do diagnozy i terapii wprost z gabinetu – ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi z ASD.
Łączymy naukę z praktyką i pokazujemy, które metody działają i jak uniknąć błędów terapeutycznych. Podczas wykładów dowiesz się m.in. z jakich narzędzi diagnostycznych korzystać podczas procesu diagnostycznego dziecka w spektrum autyzmu.
Dajemy uczestnikom wyjątkową okazję do networkingu – wymiany doświadczeń ze specjalistami z różnych obszarów zarówno w trakcie sesji Q&A, jak i w wydzielonych punktach eksperckich, dbając jednocześnie o Twój well-being pomiędzy wykładami.
Podczas każdej przerwy zapraszamy Cię do korzystania z naszej strefy relaksu, w której posłuchasz ćwiczeń z obszaru mindfulness oraz technik regulacji emocji oraz zapoznasz się z nowatorskimi pomocami terapeutycznymi w dedykowane strefie targowej.
Kto powinien wziąć udział?
Do udziału w kongresie zapraszamy w szczególności terapeutów SI, którym zależy na wzmocnieniu profesjonalnej terapii dzieci z zaburzeniami w spektrum autyzmu. Z prezentowanych przykładów, skorzystają też nauczyciele, pedagodzy, logopedzi, fizjoterapeuci oraz pedagodzy prowadzący zajęcia usprawniające integrację sensoryczną z dziećmi., które poszukują ciekawych rozwiązań i narzędzi do wykorzystania w codziennej pracy z pacjentami.
Kup bilet
Weź udział w konferencji

Pula biletów promocyjnych jest ograniczona

Masz już bilet na Kongres, ale nadal nie masz biletu na warsztaty?
Nic straconego!
Dlaczego organizowane
przez nas wydarzenia są najlepsze?

Eksperci pokażą wypracowane przez lata metody diagnostyczne i terapeutyczne na konkretnych przypadkach zaburzeń, pod ich okiem przećwiczysz metody pracy takie jak m.in. komunikacja inkluzywna, TUS, które wdrożysz do swojej praktyki

Podczas Kongresu swoją wiedzą i praktycznym doświadczeniem wynikającym z długoletniej praktyki terapeutycznej podzielą się m.in.: dr Alicja Puścian, dr n. med. i zdr. Mirosława Bloch, dr Ewa Bartelmus, Paulina Zawadzka, Agnieszka Lemańska. Dostarczymy Państwu najnowszą wiedzę w oparciu o praktykę wielu specjalistów!

Eksperci zainspirują do poszerzania horyzontów i w szerokiej perspektywie przedstawią aktualne podejście do diagnozy i terapii wprost z gabinetu – ze szczególnym uwzględnieniem pracy z dziećmi z ASD.

Łączymy naukę z praktyką i pokazujemy, które metody działają i jak uniknąć błędów terapeutycznych. Podczas wykładów dowiesz się m.in. z jakich narzędzi diagnostycznych korzystać podczas procesu diagnostycznego dziecka w spektrum autyzmu.

Dajemy uczestnikom wyjątkową okazję do networkingu – wymiany doświadczeń ze specjalistami z różnych obszarów zarówno w trakcie sesji Q&A, jak i w wydzielonych punktach eksperckich, dbając jednocześnie o Twój well-being pomiędzy wykładami.

Podczas każdej przerwy zapraszamy Cię do korzystania z naszej strefy relaksu, w której posłuchasz ćwiczeń z obszaru mindfulness oraz technik regulacji emocji oraz zapoznasz się z nowatorskimi pomocami terapeutycznymi w dedykowane strefie targowej.
PREZENT
Weź udział w kongresie, szczególnie jeżeli:
- Chcesz poszerzyć wiedzę nt. konkretnych narzędzi diagnostycznych i terapeutycznych, metod oraz zestawów technik umożliwiających indywidualne podejście do dziecka z zaburzeniami SI w spektrum autyzmu
- Interesuje Cię przede wszystkim praktyczne podejście, potwierdzone długoletnim doświadczeniem ekspertów – konkretne przypadki małych pacjentów, case study podkreślające współpracę z rodzicem, techniki służące sprostaniu wyzwaniom relacyjnym, technicznym i merytorycznym w pracy z małym dzieckiem
- Chcesz stworzyć indywidualny plan terapii dla konkretnych przypadków ze swojego gabinetu i dobrać metody pracy rekomendowane przez specjalistów, aby mieć pewność powodzenia terapii
- Chcesz uniknąć błędów terapeutycznych w pracy z dziećmi do 12 roku życia – wymieniając swoje spostrzeżenia i weryfikując wątpliwości nie tylko z prelegentami, ale i innymi uczestnikami kongresu.
- Szukasz inspiracji do natychmiastowego wykorzystania w gabinecie – metod terapii, ćwiczeń, technik, zweryfikowane w codziennej pracy innych terapeutów! Dzięki formule kongresu >> Zobacz – Zapytaj – Wdrażaj, wprowadzisz je od ręki!