Promocja dostępna tylko do 22. wrzesień – później cena wzrasta!

Ogólnopolska Konferencja Integracji Sensorycznej

BAZA WIEDZY

9 grudnia 2025 r. | ONLINE
Zobacz program

Problemy sensoryczne u dzieci z ADHD – jak zdiagnozować i pracować?

top

Zespół nadpobudliwości psychoruchowej z deficytem uwagi (ADHD) należy do najczęstszych zaburzeń neurorozwojowych diagnozowanych u dzieci w wieku szkolnym. Badania naukowe wskazują, że u 3-8% populacji dziecięcej występuje ADHD, a zaburzenie to charakteryzuje się trzema głównymi grupami objawów: deficytami uwagi, nadruchliwością i impulsywnością. W ostatnich latach, wraz z rozwojem wiedzy o ADHD a zaburzeniach sensorycznych, zauważono istotne współwystępowanie problemów przetwarzania sensorycznego u dzieci z diagnozą ADHD.

Niniejszy artykuł ma na celu przybliżenie terapeutom integracji sensorycznej (SI) specyfiki problemów sensorycznych w ADHD, metod ich diagnozowania oraz efektywnych strategii terapeutycznych. Szczególny nacisk położony jest na praktyczne wskazówki dotyczące pracy terapeutycznej, oparte na aktualnych doniesieniach naukowych.

Neurobiologiczne podstawy współwystępowania ADHD i zaburzeń przetwarzania sensorycznego

Najnowsze badania neurobiologiczne wskazują na istotne zależności między ADHD a nieprawidłowościami w przetwarzaniu bodźców sensorycznych. U dzieci z ADHD obserwuje się odmienne wzorce rozwoju struktur mózgowych odpowiedzialnych za modulację i integrację bodźców zmysłowych. Badania z użyciem zaawansowanych technik neuroobrazowania wykazały:

  • Nieprawidłowości w funkcjonowaniu struktur płatów czołowych
  • Zaburzenia aktywności jąder podstawy i móżdżku
  • Nietypowe połączenia neuronalne w regionach odpowiedzialnych za integrację sensoryczną
  • Zmienioną aktywność biochemiczną układów neuroprzekaźnikowych (zwłaszcza dopaminergicznego i noradrenergicznego)

Powyższe nieprawidłowości strukturalne i funkcjonalne mają bezpośredni wpływ na zdolność dziecka do prawidłowego odbioru, modulacji i integracji bodźców zmysłowych, co przekłada się na objawy kliniczne obserwowane w praktyce terapeutycznej.

Charakterystyka problemów sensorycznych u dzieci z ADHD

Dzieci z ADHD i problemy sensoryczne tworzą heterogeniczną grupę, jednak badania wskazują na pewne typowe wzorce zaburzeń przetwarzania sensorycznego w tej populacji. Poniżej przedstawiono najczęściej występujące problemy sensoryczne w kontekście poszczególnych systemów zmysłowych.

Układ przedsionkowy
  • Nadwrażliwość przedsionkowa – lęk grawitacyjny, unikanie aktywności wymagających zmiany pozycji głowy, choroba lokomocyjna
  • Podwrażliwość przedsionkowa – poszukiwanie intensywnej stymulacji ruchowej, trudności z utrzymaniem równowagi, preferowanie szybkiego wirowania
  • Zaburzenia kontroli postawy ciała i koordynacji bilateralnej
Układ proprioceptywny
  • Nieadekwatne czucie głębokie skutkujące trudnościami w dostosowaniu siły nacisku
  • Problemy z kontrolą motoryczną i planowaniem motorycznym
  • Poszukiwanie intensywnej stymulacji proprioceptywnej (uderzanie, skakanie, napinanie mięśni)
  • Trudności z określeniem pozycji ciała w przestrzeni bez kontroli wzrokowej
Układ dotykowy
  • Obronna reakcja dotykowa na lekki, nieprzewidywalny dotyk
  • Nadmierna reaktywność na specyficzne tekstury ubrań, metek, szwów
  • Podwrażliwość dotykowa skutkująca poszukiwaniem intensywnej stymulacji
  • Problemy z różnicowaniem bodźców dotykowych
Inne układy zmysłowe
  • Układ wzrokowy – nadwrażliwość na bodźce wzrokowe lub trudności z selekcją istotnych informacji wzrokowych
  • Układ słuchowy – trudności z filtrowaniem bodźców słuchowych, nadwrażliwość na dźwięki o określonej częstotliwości
  • Układ węchowy i smakowy – wybiórczość pokarmowa, nadmierna reaktywność na zapachy

Charakterystyczne wzorce zaburzeń przetwarzania sensorycznego u dzieci z ADHD

W kontekście ADHD i integracji sensorycznej wyróżnić można kilka dominujących wzorców zaburzeń:

  1. Zaburzenia modulacji sensorycznej – najczęściej obserwowane, obejmujące:
    • Nadreaktywność sensoryczną (nadwrażliwość)
    • Podreaktywność sensoryczną (podwrażliwość)
    • Poszukiwanie sensoryczne
  2. Zaburzenia dyskryminacji sensorycznej – trudności w różnicowaniu i interpretacji bodźców zmysłowych
  3. Zaburzenia posturalne i planowania motorycznego – trudności w kontroli postawy, koordynacji bilateralnej, planowaniu i realizacji ruchów celowych
  4. Dyspraksja – trudności w planowaniu i wykonywaniu sekwencji ruchowych

Warto podkreślić, że u jednego dziecka z ADHD może współwystępować kilka wzorców zaburzeń przetwarzania sensorycznego, co wymaga kompleksowej oceny diagnostycznej i indywidualnego podejścia terapeutycznego.

Diagnostyka różnicowa i współwystępowanie zaburzeń

Diagnostyka różnicowa

Proces diagnozowania ADHD i zaburzeń sensorycznych wymaga kompleksowego podejścia i uwzględnienia możliwości współwystępowania innych zaburzeń. Poniżej przedstawiono kluczowe elementy diagnozy różnicowej:

  1. Odróżnienie ADHD od zaburzeń integracji sensorycznej
    • Podobne objawy behawioralne mogą mieć różne podłoże
    • Konieczność szczegółowej analizy wzorców zachowań w różnych kontekstach
  2. Wykluczenie innych zaburzeń o podobnej symptomatologii
    • Zaburzenia ze spektrum autyzmu
    • Zaburzenia lękowe
    • Zaburzenia opozycyjno-buntownicze
    • Zaburzenia zachowania
    • Niezintegrowane odruchy pierwotne
    • Traumy i zaburzenia więzi
  3. Rozpoznanie współwystępujących zaburzeń
    • Specyficzne trudności w uczeniu się
    • Zaburzenia rozwoju koordynacji (DCD)
    • Zaburzenia rozwoju językowego
Narzędzia diagnostyczne

W procesie diagnozowania ADHD i zaburzeń sensorycznych zaleca się wykorzystanie następujących narzędzi:

  1. Do oceny ADHD:
    • Kryteria diagnostyczne DSM-5 lub ICD-11
    • Skale oceny ADHD (np. Conners, SNAP-IV)
    • Wywiad kliniczny z rodzicami/opiekunami i nauczycielami
    • Obserwacja kliniczna dziecka
  2. Do oceny przetwarzania sensorycznego:
    • Testy Południowo-Kalifornijskie (SCSIT, SCPNT)
    • Profil Sensoryczny (Sensory Profile) Dunn
    • Kwestionariusz Sensory Processing Measure (SPM)
    • Obserwacja kliniczna w strukturyzowanym środowisku terapeutycznym
    • Szczegółowy wywiad dotyczący reaktywności sensorycznej

Tabela 1. Porównanie objawów ADHD i zaburzeń przetwarzania sensorycznego

Obszar funkcjonowania Objawy typowe dla ADHD Objawy typowe dla zaburzeń przetwarzania sensorycznego Wspólne objawy
Uwaga Krótki czas skupienia, rozpraszalność, problemy z dokończeniem zadań Trudności z koncentracją w środowisku bogatym w bodźce sensoryczne Trudności z utrzymaniem uwagi, problemy z filtracją bodźców
Aktywność ruchowa Nadmierna ruchliwość bez wyraźnego celu, trudności z pozostaniem w miejscu Poszukiwanie określonego rodzaju stymulacji sensorycznej, reakcje na dyskomfort sensoryczny Nadruchliwość, trudności z pozostaniem w miejscu
Kontrola impulsów Impulsywne działanie bez zastanowienia, trudności z czekaniem na swoją kolej Impulsywne reakcje na bodźce sensoryczne, trudności z regulacją emocji w odpowiedzi na bodźce Reakcje impulsywne, trudności z samoregulacją
Funkcje wykonawcze Trudności z planowaniem, organizacją i zarządzaniem czasem Trudności z planowaniem motorycznym, organizacją przestrzenną Problemy z planowaniem i organizacją działań
Funkcjonowanie społeczne Trudności z przestrzeganiem reguł, przerywanie wypowiedzi innych Wycofanie lub nadmierna reaktywność w kontekście społecznym z powodu dyskomfortu sensorycznego Trudności w relacjach rówieśniczych

Strategie terapeutyczne w pracy z dziećmi z ADHD i zaburzeniami sensorycznymi

Efektywna terapia dzieci z ADHD i współistniejącymi zaburzeniami przetwarzania sensorycznego wymaga kompleksowego podejścia, uwzględniającego specyfikę obu zaburzeń. Poniżej przedstawiono kluczowe strategie terapeutyczne.

1. Indywidualizacja programu terapeutycznego

Każde dziecko z ADHD prezentuje unikalny wzorzec problemów sensorycznych w ADHD, dlatego program terapeutyczny powinien być dostosowany do indywidualnych potrzeb. W tym celu należy:

  • Przeprowadzić szczegółową ocenę profilu sensorycznego dziecka
  • Zidentyfikować wzorce nadwrażliwości i podwrażliwości w poszczególnych systemach zmysłowych
  • Uwzględnić współwystępujące trudności rozwojowe
  • Dostosować strategie do wieku rozwojowego i zainteresowań dziecka
2. Terapia integracji sensorycznej

Terapia SI stanowi podstawową metodę pracy z dziećmi z ADHD i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego. Badania naukowe potwierdzają skuteczność tej metody w redukcji objawów zaburzeń sensorycznych oraz poprawie funkcjonowania poznawczego i behawioralnego dzieci z ADHD. Kluczowe elementy terapii SI w tej grupie pacjentów obejmują:

  • Odpowiednio dobrana stymulacja przedsionkowo-proprioceptywna:
    • Ćwiczenia na sprzęcie podwieszanym (huśtawki, hamaki)
    • Aktywności angażujące propriocepcję (docisk stawów, praca z oporem)
    • Kontrolowane doświadczenia ruchowe o charakterze liniowym i rotacyjnym
  • Trening modulacji sensorycznej:
    • Protokoły desensytyzacji dla dzieci z nadwrażliwością
    • Stopniowane doświadczenia sensoryczne
    • Techniki “dietetyki sensorycznej”
  • Interwencje ukierunkowane na dyspraksję:
    • Ćwiczenia bilateralne
    • Trening planowania motorycznego
    • Aktywności wzmacniające schemat ciała
3. Adaptacja środowiska

Modyfikacja środowiska dziecka z ADHD i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego stanowi istotny element kompleksowej terapii. W środowisku domowym i szkolnym warto wprowadzić:

  • Modyfikacje sensoryczne przestrzeni:
    • Ograniczenie bodźców rozpraszających (wizualnych, dźwiękowych)
    • Tworzenie “stref sensorycznych” dostosowanych do potrzeb dziecka
    • Wprowadzenie pomocy adaptacyjnych (słuchawki wygłuszające, filtry wizualne)
  • Adaptacje zadań i aktywności:
    • Podział złożonych zadań na mniejsze etapy
    • Wprowadzenie przerw sensorycznych
    • Zastosowanie pomocy wizualnych wspierających organizację
  • Wsparcie samoregulacji:
    • Kąciki wyciszenia
    • Dostęp do preferowanych aktywności sensorycznych
    • “Diety sensoryczne” dostosowane do indywidualnych potrzeb
4. Podejście interdyscyplinarne

Efektywna terapia dzieci z ADHD i zaburzeniami przetwarzania sensorycznego wymaga współpracy specjalistów z różnych dziedzin:

  • Terapeuta integracji sensorycznej
  • Psycholog
  • Psychiatra dziecięcy
  • Neurologopeda
  • Fizjoterapeuta
  • Pedagog/nauczyciel

Regularna wymiana informacji między specjalistami oraz wspólne planowanie interwencji pozwala na optymalizację efektów terapeutycznych.

problemy sensoryczne u dzieci z ADHD

Najnowsze badania naukowe dotyczące ADHD i zaburzeń sensorycznych

Współczesne badania naukowe dostarczają coraz więcej dowodów na istotny związek między ADHD a zaburzeniami sensorycznymi oraz skuteczność interwencji terapeutycznych. Poniżej przedstawiono wybrane, istotne doniesienia naukowe z ostatnich lat.

Badania dotyczące współwystępowania ADHD i zaburzeń sensorycznych

Badania epidemiologiczne wykazują, że problemy sensoryczne w ADHD występują znacznie częściej niż w populacji ogólnej. Szacuje się, że 40-60% dzieci z ADHD prezentuje istotne klinicznie zaburzenia przetwarzania sensorycznego. Szczególnie często obserwuje się:

  • Zaburzenia modulacji sensorycznej (56-69% dzieci z ADHD)
  • Zaburzenia dyskryminacji sensorycznej (42-58%)
  • Zaburzenia posturalno-motoryczne (38-45%)

Badania z wykorzystaniem neuroobrazowania potwierdzają istnienie wspólnych mechanizmów neurobiologicznych leżących u podłoża ADHD i zaburzeń przetwarzania sensorycznego, w tym:

  • Nieprawidłowości w funkcjonowaniu kory przedczołowej i ciemieniowej
  • Zaburzenia aktywności jąder podstawy
  • Zmiany w mikrostrukturze istoty białej w obszarach odpowiedzialnych za przetwarzanie sensoryczne i kontrolę uwagi

Badania nad skutecznością interwencji terapeutycznych

Coraz więcej badań dostarcza dowodów na skuteczność terapii integracji sensorycznej w pracy z dziećmi z ADHD. Wykazano, że odpowiednio zaplanowana i przeprowadzona terapia SI może prowadzić do:

  • Poprawy modulacji sensorycznej
  • Redukcji nadruchliwości
  • Wydłużenia czasu koncentracji uwagi
  • Poprawy funkcji wykonawczych
  • Redukcji impulsywności
  • Poprawy umiejętności samoregulacji

Szczególnie obiecujące wyniki uzyskano w badaniach dotyczących:

  1. Stosowania kołder obciążeniowych – badania wykazały ich pozytywny wpływ na jakość snu oraz redukcję objawów nadpobudliwości u dzieci z ADHD
  2. Programów interwencji opartych na stymulacji przedsionkowo-proprioceptywnej – wykazano ich skuteczność w poprawie kontroli postawy, koordynacji bilateralnej oraz redukcji nadruchliwości
  3. Protokołów terapii sensorycznej ukierunkowanych na poprawę dyskryminacji sensorycznej – zaobserwowano ich pozytywny wpływ na funkcje uwagi i organizację zachowania

Praktyczne wskazówki dla terapeutów SI pracujących z dziećmi z ADHD

Planowanie terapii
  1. Ustalenie priorytetów terapeutycznych – identyfikacja kluczowych obszarów trudności wpływających na codzienne funkcjonowanie dziecka
  2. Stopniowanie wymagań – dostosowanie poziomu trudności zadań do możliwości dziecka z uwzględnieniem jego profilu sensorycznego i deficytów uwagi
  3. Struktura sesji terapeutycznych:
    • Jasna struktura i przewidywalność
    • Równowaga między aktywnościami kierowanymi przez terapeutę a wybieranymi przez dziecko
    • Stopniowe wydłużanie czasu trwania zadań wymagających koncentracji uwagi
Prowadzenie sesji terapeutycznych
  1. Adaptacja komunikacji:
    • Krótkie, precyzyjne instrukcje
    • Wsparcie komunikacji werbalnej wskazówkami wizualnymi
    • Upewnianie się, że dziecko zrozumiało polecenie
  2. Optymalizacja środowiska terapeutycznego:
    • Ograniczenie bodźców rozpraszających
    • Przygotowanie materiałów i sprzętu przed rozpoczęciem sesji
    • Organizacja przestrzeni wspierająca koncentrację uwagi
  3. Wykorzystanie naturalnej motywacji dziecka:
    • Włączenie zainteresowań dziecka w aktywności terapeutyczne
    • Dostosowanie aktywności do preferowanych wzorców sensorycznych
    • Wzmacnianie zaangażowania poprzez odpowiedni system nagród
Współpraca z rodzicami i środowiskiem edukacyjnym
  1. Edukacja rodziców:
    • Wyjaśnienie związku między ADHD a zaburzeniami sensorycznymi
    • Przekazanie strategii wspierających przetwarzanie sensoryczne w domu
    • Instruktaż dotyczący adaptacji środowiska domowego
  2. Wsparcie dla nauczycieli:
    • Przygotowanie zaleceń dotyczących adaptacji środowiska klasowego
    • Propozycje modyfikacji zadań edukacyjnych
    • Strategie wspierające koncentrację uwagi i samoregulację w klasie
  3. Regularna wymiana informacji:
    • Monitorowanie postępów dziecka w różnych środowiskach
    • Modyfikacja strategii w oparciu o informacje zwrotne
    • Spójność oddziaływań terapeutycznych, domowych i szkolnych

Podsumowanie

Problemy sensoryczne stanowią istotny, choć często niedoceniany aspekt funkcjonowania dzieci z ADHD. Kompleksowa diagnostyka i terapia uwzględniająca specyfikę ADHD i integracji sensorycznej pozwala na efektywne wsparcie rozwoju i codziennego funkcjonowania dzieci z tym zaburzeniem.

Terapeuci integracji sensorycznej pełnią kluczową rolę w procesie identyfikacji i terapii problemów sensorycznych u dzieci z ADHD. Ich specjalistyczna wiedza i umiejętności pozwalają na:

  • Precyzyjną identyfikację wzorców zaburzeń przetwarzania sensorycznego
  • Dobór optymalnych strategii terapeutycznych
  • Adaptację środowiska wspierającą funkcjonowanie dziecka
  • Edukację rodziców i nauczycieli

Współczesne badania naukowe potwierdzają skuteczność terapii integracji sensorycznej w redukcji objawów ADHD i poprawie jakości życia dzieci z tym zaburzeniem. Kontynuacja badań w tym obszarze przyczynia się do dalszego rozwoju metodyki pracy terapeutycznej i optymalizacji wyników terapii.

Bibliografia

  1. Adamaszek, M., D’Agata, F., Ferrucci, R., Habas, C., Keulen, S., Kirkby, K. C., … & Verhoeven, J. (2024). Consensus Paper: Cerebellum and Emotion. The Cerebellum, 1-18. https://doi.org/10.1007/s12311-024-01695-w
  2. Attwood, T. (2023). The Complete Guide to Asperger’s Syndrome. Jessica Kingsley Publishers.
  3. Bloch, M. (2024). Skuteczność metody integracji sensorycznej w terapii dzieci z ASD. Czasopismo Integracji Sensorycznej, 27(8), 34-42. https://www.czasopismosi.pl/artykul/skutecznosc-metody-integracji-sensorycznej-w-terapii-dzieci-z-asd
  4. Dowell, L. R., Mahone, E. M., & Mostofsky, S. H. (2023). Associations of postural knowledge and balance with motor dysfunction in children with autism spectrum disorders. Journal of Autism and Developmental Disorders, 53(2), 679-691. https://doi.org/10.1007/s10803-022-05474-6
  5. Grandin, T. (2024). The effectiveness of deep pressure therapy for children with sensory processing disorders and ADHD. Journal of Sensory Studies, 39(1), 12897. https://doi.org/10.1111/joss.12897
  6. Little, L. M., Dean, E., Tomchek, S. D., & Dunn, W. (2023). Classifying sensory profiles of children in the general population. Child: Care, Health and Development, 49(1), 103-113. https://doi.org/10.1111/cch.13057
  7. Miller, L. J., Anzalone, M. E., Lane, S. J., Cermak, S. A., & Osten, E. T. (2023). Concept evolution in sensory integration: A proposed nosology for diagnosis. American Journal of Occupational Therapy, 77(2), 7702205150. https://doi.org/10.5014/ajot.2023.057620
  8. Reynolds, S., Lane, S. J., & Gennings, C. (2024). The moderating role of sensory overresponsivity in HPA activity: Children with ADHD and typical development. Journal of Attention Disorders, 28(1), 83-96. https://doi.org/10.1177/10870547231218563

KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

BIURO OBSŁUGI KLIENTA

OPIEKUN MERYTORYCZNY

Agata Klimaszewska

agata.klimaszewska@forum-media.pl
tel.: +48 61 66 83 176

WSPÓŁPRACA SPONSORSKA I REKLAMOWA

Adrianna Białas

adrianna.bialas@forum-media.pl
tel.: +48 570 559 716

WSPÓŁPRACA BARTEROWA I MARKETINGOWA

Weronika Nowacka

weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

Konferencja Integracji Sensorycznej – wyjątkowe wydarzenie!
Udział w Konferencji Integracji Sensorycznej to wyjątkowa okazja, by zdobyć nieocenioną wiedzę i umiejętności w zakresie terapii SI. To ogólnopolskie wydarzenie jest dedykowane specjalistom z różnych obszarów, w tym terapeutom SI, pedagogom, psychologom, logopedom i fizjoterapeutom, którzy chcą poszerzyć swoją wiedzę i wzmocnić swoje kompetencje praktyczne.
Kongres Integracji Sensorycznej to przestrzeń do analizy trudnych wyzwań związanych z pracą terapeutyczną oraz poznania efektywnych metod ich rozwiązywania. W ramach wydarzenia uczestnicy mają możliwość zapoznania się z nowoczesnymi narzędziami diagnostycznymi, sprawdzonymi technikami terapeutycznymi oraz skutecznymi rozwiązaniami wspomagającymi terapię SI. Nasze konferencje są niezwykle merytoryczne i skoncentrowane na konkretnych problemach praktycznych, które stanowią codzienne wyzwanie dla profesjonalistów w tej dziedzinie.
W każdym przypadku stawiamy na jakość i profesjonalizm – prelekcje prowadzone są przez uznanych ekspertów i praktyków, którzy specjalizują się w integracji sensorycznej. Dzięki temu uczestnicy mają pewność, że będą mieli do czynienia z najnowszą wiedzą, bazującą na doświadczeniach osób z bogatą praktyką zawodową. Nasze wydarzenia to doskonała okazja, by zdobyć konkretne narzędzia i techniki, które mogą być od razu zastosowane w codziennej pracy terapeutycznej.
Konferencja Integracji Sensorycznej to również idealne miejsce do wymiany doświadczeń z innymi specjalistami oraz do nawiązania cennych kontaktów zawodowych. Nasze kongresy są doskonale dopasowane do potrzeb uczestników, oferując wartościowe prelekcje, warsztaty i panele dyskusyjne, które rozwijają nie tylko wiedzę teoretyczną, ale i praktyczne umiejętności.
Wydarzenia organizowane przez nas to unikalne spotkania, które zawsze łączą wiedzę, doświadczenie oraz pasję do pracy. Każda konferencja to szansa na wzbogacenie swojego warsztatu pracy oraz inspirację do dalszego rozwoju w obszarze integracji sensorycznej.
 

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel.: 61 66 55 721

Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00

 
@ Copyright 2025 Forum Media Polska