
Ogólnopolska Konferencja Integracji Sensorycznej
PROGRAM
Program Konferencji
7 czerwca
9:00-16:00

Precyzyjna diagnoza zaburzeń procesów integracji sensorycznej u dzieci i nastolatków.
Jednym z najważniejszych etapów w procesie terapeutycznym jest prawidłowa diagnoza zaburzeń integracji sensorycznej, która stanowi fundament do stworzenia skutecznego planu terapeutycznego. Dokładne rozróżnienie między symptomami wynikającymi z zaburzenia a specyficznymi objawami integracji sensorycznej wymaga nie tylko doświadczenia, ale także specjalistycznych narzędzi diagnostycznych, dostosowanych zarówno do małych dzieci, jak i nastolatków. Jak diagnozować pacjentów, których nie obejmują testy standaryzowane?
Kluczowe zagadnienia:
- Skuteczna diagnoza dysfunkcji procesów integracji sensorycznej w sytuacji gdy nie możemy sięgnąć po testy, czyli moc wywiadu i obserwacji – o co warto zapytać rodziców ? jak zaplanować obserwację swobodnej aktywności dziecka ? Pokażemy jak precyzyjnie rozpoznawać objawy zaburzeń integracji sensorycznej w zależności od wieku, wskażemy które z nich nasilają się w poszczególnych okresach życia.
- Wnioski z diagnozy jako podstawa skutecznej terapii - dokładnie przeprowadzona diagnoza pozwala na sformułowanie wniosków, które stanowią kluczowy punkt wyjścia dla personalizacji terapii. Ważne aby w tych wnioskach zróżnicować symptomy, które mogą wynikać z zaburzenia rozwojowego, i te które faktycznie wskazują na dysfunkcje integracji sensorycznej. Pokażemy podejścia umożliwiające rozróżnienie tych symptomów, co jest fundamentalne dla stworzenia odpowiedniego planu terapeutycznego.
- Analiza najczęstszych błędów popełnianych zarówno w trakcie procesu diagnostycznego jak i terapeutycznego - błędy diagnostyczne mogą prowadzić do błędnych założeń terapeutycznych, które nie tylko wydłużają proces terapii, ale także mogą wpływać na jej skuteczność. Nieprawidłowo zaplanowane zajęcia terapeutyczne i niewłaściwie wykonywanie konkretnych ćwiczeń, również często przyczynia się do braku oczekiwanych efektów.
- METODA WSPOMAGAJĄCA: badania przesiewowe jako wsparcie wstępnej oceny dzieci.
Wprowadzenie badań przesiewowych jako narzędzia wspomagającego wstępną ocenę dzieci może znacząco usprawnić identyfikację zaburzeń integracji sensorycznej. Uczestnicy zapoznają się z metodologią badań przesiewowych w kontekście SI, co pozwoli na wcześniejsze wdrożenie działań wspierających i szybsze rozpoczęcie terapii.

Praca z Nastolatkami i Dorosłymi w Gabinecie Terapeuty Integracji Sensorycznej
Praca z nastolatkami i osobami dorosłymi w gabinecie terapeuty integracji sensorycznej wymaga dostosowania metod terapeutycznych oraz sprzętu do potrzeb starszych pacjentów, uwzględniając zarówno ich wiek jak i stopień sprawności oraz potrzeby. Podczas wykładu przedstawione zostaną skuteczne techniki i narzędzia, które można wykorzystać, aby wspierać młodzież i dorosłych, zwłaszcza w przypadku współwystępujących trudności, takich jak depresja, spektrum autyzmu (ASD) czy niepełnosprawność intelektualna (NI). Uczestnicy dowiedzą się również, jak stosować odpowiedni sprzęt i ćwiczenia, aby praca z osobami powyżej 10. roku życia przynosiła efekty na poziomie funkcjonalnym, emocjonalnym i sensorycznym.
Kluczowe zagadnienia:
- Techniki pracy z osobami dorosłymi z objawami depresji i zaburzeniami integracji sensorycznej - metody terapeutyczne, które można skutecznie włączyć do terapii dorosłych, tak aby wspomóc proces regulacji sensorycznej, poprawić świadomość ciała i wspierać wyciszenie układu nerwowego.
- Narzędzia do pracy z nastolatkami z ASD i NI - przykłady aktywności, służących regulacji sensorycznej i poprawie interakcji społecznych.
- Dostosowanie sprzętu terapeutycznego do potrzeb pacjentów 10+ - pokażemy jaki sprzęt i jakie ćwiczenia można wprowadzić do terapii adaptować sprzęt, aby wspierać rozwój propriocepcji, równowagi i koordynacji ruchowej u starszych pacjentów.
- METODA WSPOMAGAJĄCA: Metody i techniki wspomagające terapię SI: Joga, mindfulness, techniki relaksacyjne jakie dodatkowe działania i techniki terapeutyczne mogą wspomóc proces regulacji sensorycznej.

Rodzic jako partner w terapii integracji sensorycznej
Skuteczna terapia SI wymaga, aby rodzice stali się świadomymi partnerami terapeutów, którzy wspierają dziecko także poza gabinetem, realizując zalecenia w codziennym środowisku domowym. Wykład ten wyposaży terapeutów w strategie budowania współpracy z rodzicami, dostosowane do indywidualnych potrzeb dziecka, oraz techniki, które pomogą w praktycznym łączeniu terapii z codziennym życiem rodziny.
Kluczowe zagadnienia:
- Jak rozmawiać, by zachęcić rodzica do współpracy
- Jak przygotować zalecenia dla rodziców i jak to przedstawić, by zwiększyć szansę, że będzie wykonane. Nie chodzi tylko o to, by wiedzieć CO zrobić, ważne jest DLACZEGO i JAK
- Jak rozróżniać, czy są to zaburzenia dziecka czy kwestie wychowawcze? A może jedno i drugie – i co z tego wynika? Porozumienie bez Przemocy, Rodzicielstwo Bliskości, Świadome Rodzicielstwo, Pozytywna Dyscyplina, Self – Regulation – wsparciem dla rodziców i terapeutów
- METODA WSPOMAGAJĄCA: aromaterapia. Zastosowanie olejków eterycznych w gabinecie i w domu. Dla dorosłych i dzieci. Kiedy użyć olejku, dlaczego ten a nie inny, jak stosować i jak często. Nastawienie ma znaczenie – afirmacje przy aromaterapii

Agresja w gabinecie terapeuty integracji sensorycznej
Agresja może być objawem przeciążenia sensorycznego, lęku lub trudności w regulacji emocjonalnej, które wymagają kompleksowego podejścia terapeutycznego. Wykład dostarcza skutecznych strategii pracy z dziećmi, które mogą doświadczać napadów agresji w trakcie sesji terapeutycznych, oferując narzędzia umożliwiające zachowanie bezpieczeństwa i wspierające pracę nad regulacją emocjonalną i sensoryczną.
Kluczowe zagadnienia:
- Zrozumienie czynników i przyczyn zachowań agresywnych - omówimy czynniki, które mogą mieć wpływ na częstsze lub rzadsze występowanie zachowań agresywnych u dzieci, jak np: wiek, temperament czy wychowanie - pokażemy narzędzia umożliwiające identyfikację źródła agresji – czy jest ono związane z przeciążeniem sensorycznym, frustracją, rozczarowaniem, czy może fizycznym bólem.
- Sposoby radzenia sobie z agresywnymi zachowaniami dziecka w gabinecie SI - omówimy strategie radzenia sobie z agresją w oparciu o różne nurty terapeutyczne: terapia poznawczo – behawioralna, terapie rozwojowe, relacyjne oraz strategie sensoryczne, które pozwalają na bezpieczne i wspierające przeprowadzenie sesji terapeutycznej w trudnych emocjonalnie sytuacjach.
- Protokół bezpieczeństwa w gabinecie SI – zasady i procedury. Przedstawione zasady obejmą m.in. metody bezpiecznego utrzymania dystansu, sposoby ochrony terapeuty oraz procedury pomocy w sytuacjach, gdy zachowanie dziecka wymyka się spod kontroli.
- METODA WSPOMAGAJĄCA: Techniki stymulacji nerwu błędnego w pracy z dzieckiem z problemami regulacji emocjonalnej – przykłady stymulacji nerwu błędnego, które mogą pomóc w uspokajaniu i stabilizacji emocji dziecka.
Warsztaty pokonferencyjne
7 czerwca
16:30-18:30

Integracja Sensoryczna (SI) w pracy z dziećmi: ćwiczenia wspierające rozwój zmysłów, motoryki i niwelowanie zaburzeń rozwojowych
I. Część wykładowa
- Rozwinięcie praktycznych umiejętności: Nauka, jak wykorzystać ćwiczenia z zakresu Integracji Sensorycznej (SI) do wspierania zmysłów i rozwoju motoryki.
- Wsparcie dla dzieci z zaburzeniami rozwojowymi: Uczestnicy dowiedzą się, jak radzić sobie z typowymi trudnościami dzieci (np. ADHD, autyzm, zaburzenia sensoryczne), stosując ćwiczenia dostosowane do ich indywidualnych potrzeb.
- Przykłady działań grupowych: Poznanie ćwiczeń, które można realizować w większych grupach dzieci, wzmacniając integrację sensoryczną w interakcjach społecznych i zabawach grupowych.
- Prewencja zaburzeń: Ćwiczenia pomagające w zapobieganiu problemom motorycznym i sensorycznym, rozwijające równowagę, koncentrację i zdolności manualne.
II. Część praktyczna - Ćwiczenia wspierające rozwój zmysłów i motoryki:
- Wzrok:
- „Zmysłowy labirynt” – ćwiczenie rozwija percepcję wzrokową, spostrzegawczość i koncentrację.
- „Zabawa z latarkami i laserami” – doskonalenie umiejętności podążania wzrokiem za przedmiotem.
- „Dopasowywanie do siebie elementów” – z wykorzystaniem innych pomocy, np. deskorolki; doskonalenie koncentracji, ćwiczenia rozwijające percepcję wzrokową, usprawnienie w trakcie innych zmysłów (w zależności od wykorzystanych pomocy)
- Słuch:
- „Memory słuchowe” – doskonalenie zmysłu słuchu, różnicowania dźwięków, koncentracji.
- Zabawy z instrumentami muzycznymi – tworzenie samodzielnych melodii oraz wygrywanie rytmów do słuchanej muzyki
- Zabawa w głuchy telefon – różnicowanie dźwięków, wysłuchiwanie komunikatów, doskonalenie koncentracji
- Co wydaje taki dźwięk? – zabawa z wykorzystaniem różnych przedmiotów, w trakcie której doskonalone będzie różnicowanie i rozpoznawanie dźwięków oraz skupienie na zadaniu i koncentracja.
- Dotyk i motoryka mała:
- „Pudełko sensoryczne” – wyszukiwanie przedmiotów w pudełku wypełnionym różnymi materiałami, doskonalenie dotyku, stymulacja dłoni, doskonalenie różnych rodzajów chwytu
- „Czarodziejski worek” – stymulacja dłoni, dotyku, poprawa koncentracji, różnicowanie bodźców dotykowych
- Zabawy z wykorzystaniem mas plastycznych i substancji brudzących – różne przykłady zabaw, które będą wpływały pozytywnie na rozwój dotyku i małej motoryki
- Propriocepcja:
- Siłowanie się na różne sposoby – doskonalenie obręczy barkowej, poprawianie czucia własnego ciała w przestrzeni”
- Ścieżki sensoryczne – poprawa czucia własnego ciała, zwłaszcza w obrębie stóp;
- Tory przeszkód – poprawa koordynacji, koncentracji, czucia własnego ciała w przestrzeni
- Równowaga:
- Spacerowanie po ławeczce gimanstycznej - ćwiczenie równowagi, koordynacji, planowania ruchu, panowania nad ciałem i koncentracji
- Przeskakiwanie przez przeszkodę, dynamiczną i statyczną – doskonalenie równowagi, stymulacja układu przedsionkowego i proprioceptywnego,
- Chodzenie stopa za stopą po różnych trasach – doskonalenie równowagi, panowania nad ciałem, planowania ruchu, reagowania na komunikaty werbalne, koncentracji
III. Ćwiczenia na koordynację i integrację sensoryczną w grupie:
- „Taniec śmiesznych kroków” – ćwiczenia rozwijają równowagę, koordynację i świadomość ciała w przestrzeni.
- „Piłka parzy” – doskonalenie umiejętności reagowania na polecenia, praca nad koncentracją, planowaniem ruchu
- „Zabawy z chustą Klanzy” – ćwiczenia rozwijające pracę w grupie, koordynację, koncentrację i planowanie ruchu
- Zabawa Szymon mówi – poprawianie koncentracji, doskonalenie interocepcji, reagowania na polecenia, radzenie sobie z emocjami (w szczególności z porażką)

Oddech i Koncentracja w pracy terapeuty SI
I. “Rozpoznawanie nieprawidłowych wzorców oddechowych jako klucz do efektywności terapii sensorycznej”
Podczas wystąpienia uczestnicy dowiedzą się, jak identyfikować nieprawidłowe wzorce oddechowe, które mogą zakłócać funkcjonowanie układu nerwowego i wpływać na skuteczność działań terapeutycznych. Omówione zostaną najczęstsze objawy, takie jak płytki, szybki oddech czy brak aktywacji przepony, a także ich wpływ na emocje, koncentrację i regulację sensoryczną. Wskażę praktyczne metody analizy oddechu i podzielę się technikami wspierającymi korektę wzorców oddechowych, które uczestnicy będą mogli wdrożyć w swojej pracy terapeutycznej. Wpływ oddychania na rozwój twarzoczaszki u dzieci – konsekwencje oddychania przez usta
Oddychanie to fundamentalny proces, który ma kluczowy wpływ na rozwój twarzoczaszki u dzieci. W trakcie wystąpienia omówione zostanie, jak sposób oddychania – przez nos lub przez usta – kształtuje strukturę szczęki i podniebienia. Poświęcę uwagę konsekwencjom oddychania przez usta, takim jak nieprawidłowy rozwój twarzoczaszki, wady zgryzu, zaburzenia postawy oraz problemy zdrowotne. Uczestnicy poznają również metody wczesnego rozpoznawania i interwencji, obejmujące ćwiczenia oddechowe oraz współpracę z ostepatą/fizjoterapeutą, logopedą czy ortodontą.
- Dowiesz się, jak wykorzystać techniki oddechowe w pracy z podopiecznymi
- Nauczysz się świadomie integrować oddech z terapią sensoryczną, by poprawić samopoczucie i efektywność działań terapeutycznych ale również swoich.
- Poznasz różnorodne metody oddechowe i dowiesz się, jak wybrać te, które najlepiej odpowiadają na potrzeby Twoich klientów.
- Pogłębisz wiedzę na temat korzyści płynących z pracy z oddechem
- Dowiesz się, jak techniki oddechowe mogą wspierać zarządzanie stresem, redukcję napięcia emocjonalnego i pomoc w stanach lękowych.
- Poznasz mechanizmy, dzięki którym oddech poprawia koncentrację, regenerację oraz odporność na stres.
- Rozwiążesz swoje wątpliwości dotyczące pracy z oddechem
- Skorzystasz z przestrzeni na indywidualne konsultacje, by zadać pytania dotyczące Twojej codziennej pracy i wyzwań terapeutycznych.
- Omówisz wymagające przypadki i wspólnie z prowadzącym wypracujesz skuteczne strategie wsparcia Twoich klientów.
- Zainspirujesz się nowymi możliwościami w terapii SI
- Otrzymasz praktyczne wskazówki, jak włączenie świadomego oddechu do pracy terapeutycznej wpływa na zdrowie fizyczne i psychiczne podopiecznych.
- Zdobędziesz narzędzia, dzięki którym Twoja praktyka stanie się bardziej efektywna i kompleksowa.
II. Oddech jako narzędzie w terapii sensorycznej – klucz do efektywności i zdrowego rozwoju
Oddychanie to fundamentalny proces, który nie tylko dostarcza tlenu, ale także odgrywa kluczową rolę w regulacji układu nerwowego, rozwoju twarzoczaszki oraz poprawie skuteczności działań terapeutycznych. Podczas konferencji uczestnicy poszerzą swoją wiedzę o praktyczne aspekty pracy z oddechem i jego wpływ na zdrowie fizyczne oraz emocjonalne.
- Rozpoznawanie nieprawidłowych wzorców oddechowych
Nieprawidłowe wzorce oddechowe, takie jak płytki, szybki oddech, brak aktywacji przepony czy oddychanie przez usta, mogą mieć ogromny wpływ na funkcjonowanie układu nerwowego. Podczas konferencji uczestnicy nauczą się:
- Rozpoznawać te wzorce i identyfikować ich konsekwencje, które obejmują problemy z koncentracją, regulacją emocjonalną oraz zaburzenia sensoryczne.
- Rozumieć, jak te problemy wpływają na codzienne funkcjonowanie podopiecznych, zarówno dzieci, jak i dorosłych.
- Oddychanie przez usta a rozwój twarzoczaszki
Oddychanie przez usta to często pomijany problem, który niesie za sobą liczne skutki, takie jak:
- Nieprawidłowy rozwój szczęki czy wady zgryzu, które mogą prowadzić do trwałych zmian w budowie twarzoczaszki.
- Problemy posturalne, niedotlenienie organizmu oraz częste infekcje dróg oddechowych.
Uczestnicy dowiedzą się, jakie są przyczyny tych problemów i jak można im zapobiegać poprzez odpowiednie interwencje terapeutyczne, w tym pracę z oddechem.
- Praktyczne techniki oddechowe wspierające terapię sensoryczną
Oddychanie to skuteczne narzędzie wspomagające terapię sensoryczną, które może poprawić efektywność pracy terapeuty. Podczas warsztatów uczestnicy:
- Poznają konkretne techniki oddechowe, które wspierają regulację emocji, koncentrację, regenerację organizmu oraz odporność na stres.
- Nauczą się, jak wykorzystać te techniki w praktyce, aby skuteczniej pomagać swoim podopiecznym, zarówno dzieciom, jak i dorosłym.
- Integracja pracy z oddechem w terapii sensorycznej
Oddychanie może być zintegrowane z wieloma metodami terapeutycznymi, wspierając:
- Lepsze przetwarzanie bodźców sensorycznych, co pozwala na skuteczniejszą regulację napięcia mięśniowego i poprawę samopoczucia.
- Optymalizację pracy układu nerwowego, co przekłada się na lepsze efekty terapeutyczne.
Podczas konferencji przedstawione zostaną gotowe do zastosowania narzędzia oraz wskazówki, które uczestnicy będą mogli wdrożyć w swojej pracy z dziećmi i dorosłymi.
- Rozwiązywanie konkretnych wyzwań terapeutycznych
Jednym z kluczowych elementów konferencji będzie możliwość omówienia trudnych przypadków terapeutycznych. Uczestnicy będą mogli:
- Skonsultować swoje wyzwania z prowadzącym i innymi uczestnikami, co pomoże w znalezieniu nowych, innowacyjnych rozwiązań.
- Wymienić się doświadczeniami i zdobyć inspirację do dalszej pracy.
Dlaczego warto wziąć udział?
Praca z oddechem to innowacyjne i coraz bardziej doceniane podejście w terapii sensorycznej. Oddychanie, jako narzędzie terapeutyczne, pozwala na:
- Holistyczne podejście do problemów podopiecznych, uwzględniające zarówno ich fizyczne, jak i emocjonalne potrzeby.
- Rozszerzenie kompetencji terapeuty o metody, które są proste do wdrożenia, a jednocześnie niezwykle skuteczne.
- Znaczące zwiększenie efektywności terapii, dzięki lepszemu zrozumieniu, jak oddech wpływa na funkcjonowanie układu nerwowego, emocje i rozwój fizyczny.
UWAGA!
Każdy uczestnik warsztatu „Oddech i Koncentracja w pracy terapeuty SI” otrzyma e-book autorstwa prelegenta - Sebastiana Doby pt. „Oddechem po zdrowie”

KontaktMasz pytania? Napisz do nas lub zadzwoń

Współpraca Sponsorska i Reklamowa
Adrianna Białas
Adrianna.Bialas@forum-media.pl
tel. kom.: 570 559 716

Współpraca barterowa,
organizacja szkoleń wewnętrznych
Weronika Nowacka
weronika.nowacka@forum-media.pl
tel.: +48 61 62 87 004

BIURO OBSŁUGI KLIENTA
tel kom: 781 153 769
Godziny pracy:
pon. - pt. 08:00 - 16:00