Bożenna Odowska-Szlachcic, oligofrenopedagog, tyflopedagog, logopeda i terapeutka SI definiuje integrację sensoryczną jako proces przetwarzania i organizowania w mózgu informacji sensorycznych, które są odbierane przez zmysły ze środowiska. Mózg analizuje bodźce dotykowe, wzrokowe, słuchowe, smakowe i węchowe odczuwalne wewnątrz i na zewnątrz ciała. Zmysły, współdziałając ze sobą, w sposób naturalny koordynują, przetwarzają i integrują docierające do mózgu informacje. Prawidłowa organizacja sensoryczna wpływa na ogólny rozwój dziecka, właściwe zachowanie, komunikację słowno-językową, reakcje podopiecznego i umiejętność opanowania technik szkolnych. Zaburzenia SI odpowiadają z kolei za dysfunkcje rozwojowe w obszarze emocjonalnym i społecznym.
Podopieczni z zaburzeniami integracji sensorycznej to grupa uczniów będąca przedmiotem szczególnej troski nauczycieli i rodziców. Postawienie diagnozy na podstawie badań psychologiczno-pedagogicznych umożliwia poznanie przyczyn i mechanizmów warunkujących nieprawidłowe funkcjonowanie dziecka w sytuacjach szkolnych, jego trudności w przyswajaniu wiedzy i przystosowaniu społecznym. Właściwe rozpoznanie zaburzeń sensomotorycznych pozwala z kolei na wdrożenie terapii pedagogicznej z elementami SI, dobór odpowiednich pomocy dydaktycznych i zaplanowanie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych dopasowanych do potrzeb sensorycznych i wieku dzieci.
Punktem wyjścia do analizy procesu przetwarzania sensorycznego są zmysły odpowiadające za zapewnienie bezpieczeństwa, szeroko pojęte uczenie się oraz formułowanie adekwatnych reakcji na zmiany i wymagania środowiska. Dla całościowego rozwoju człowieka fundamentalne znaczenie mają trzy z nich: zmysł przedsionkowy (zwany zmysłem równowagi lub błędnikiem), proprioceptywny (czucia głębokiego) i dotykowy. Aby dziecko prawidłowo się rozwijało, potrzebne jest nie tylko harmonijne funkcjonowanie poszczególnych zmysłów, ale także ich wzajemna współpraca. Jeśli zmysły napotykają trudności z odbiorem bodźców, zaś mózg nie radzi sobie z łączeniem i porządkowaniem tych informacji, mówimy o zaburzeniach integracji sensorycznej.